Manuele lymfedrainage

Wat is Manuele Lymfedrainage?

Manuele Lymfedrainage is een massagevorm die het lymfestelsel stimuleert. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan zichtbare en onzichtbare vocht in ons lichaam beter en/of sneller via de lymfebanen af te voeren. Het afvoeren van vocht is belangrijk. Het vocht kan drukken op zenuwen, bloedvaten en/of spieren. Het bijzondere van Manuele Lymfedrainage is, dat deze niet alleen gericht is op de drainerende (vochtafvoerende) werking van het lymfestelsel, maar vooral ook op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht. Het menselijke lichaam bestaat voor 2/3 deel uit vocht. Dit vocht bevindt zich in- en rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfbanen en de hersenbanen. Het lichaam is in een optimaal evenwicht als de waterhuishouding in een optimale conditie verkeert. Zeer veel processen verlopen via het lichaamsvocht. Het lichaamsvocht zorgt onder meer voor het geleiden van zenuwprikkels, het vervoer van hormonen of schadelijke stoffen (bijvoorbeeld bacteriën) en het uitwisselen van bouw- en afbraakstoffen en/of van gassen (bijvoorbeeld zuurstof).

Effecten van Manuele Lymfedrainage

Invloed Manuele Lymfedrainage bevordert de motoriek van de lymfe, waardoor de transportcapaciteit van de lymfevaten wordt verhoogd. Door de massagedruk wordt de vochtopname in de haarvaartjes van de aders verhoogd, zodat een deel van het vocht via de aders worden gedraineerd. Invloed spieren in de wand van de bloedvaten en lymfevaten Manuele Lymfedrainage werkt spierspanning verhogend op de spieren in de wand van kleine slagaders. Dit veroorzaakt een verminderde doorbloeding van de haarvaartjes en dus een geringe vochtaanvoer. Ook worden door Manuele Lymfedrainage de samentrekkingen van de spieren in de wand van de lymfevaten gestimuleerd, dat de afvoer bevordert. Invloed op de immuniteit Manuele Lymfedrainage heeft een gunstige werking op de immuniteit van het lichaam. Betere bescherming en afweer tegen o.a. infecties. De lymfeknopen zijn een soort zuiveringsstations en bevatten lymfocyten (witte bloedcellen) en macrofagen (cellen die lichaamsvreemde stoffen opruimen), waar bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers onschadelijk worden gemaakt. Ook worden daar afvalstoffen uit de lymfe gefilterd. Pijnstillende werking Manuele Lymfedrainage werkt niet alleen kalmerend en ontspannend, maar ook pijnstillend. Bij Manuele Lymfedrainage heeft invloed op de pijngeleiding van de zenuwen. Invloed op het vegetatieve/autonome zenuwstelsel Het parasympathisch zenuwstelsel gaat overheersen. Het parasympathisch zenuwstelsel zorgt er o.a. voor dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen

Hoe ziet een behandeling eruit?

Als eerste wordt er bij de start van een behandeling uitgebreid gekeken naar aard en oorzaak van de klacht/het probleem. Er worden contra-indicaties besproken - dit zijn situaties waarbij er geen behandeling plaats mag vinden of beperkte behandelingen - en daarna wordt bepaald of en hoe er zal worden behandeld. Manuele lymfedrainage is een zeer rustige, pijnloze en zachte massagetechniek volgens de methode/therapie van Dr. Vodder. De uitgangshouding van de cliënt is altijd in lig en vindt plaats bij een aangename temperatuur en in een uiterst ontspannen sfeer. Bij Manuele Lymfedrainage wordt altijd begonnen in de hals, ongeacht waar het probleemgebied (oedeem/zwelling) zich bevindt. In de hals komt namelijk uiteindelijk het vocht terug in de bloedcirculatie. De hals fungeert dus als het ware als een soort ‘afvoerputje’. Bovendien loopt naast de halsspier een zenuw die de lymfevaten in het algemeen stimuleert. Deze kan door massage geprikkeld worden, waardoor de lymfevaten in het hele lichaam harder zullen gaan werken. Dus bij de start van de behandeling wordt de toevoer alvast opengezet, zodat de hals wordt voorbereid op de toename van de afvoer. Daarna zal de behandeling worden vervolgd rondom het probleemgebied waar het oedeem, de zwelling, zich bevindt. Dit kan zijn op: het gelaat de borst de buik de bovenrug de rug de arm(en) het been/de benen Het aantal behandelingen dat nodig is om resultaat te boeken varieert en is sterk individueel bepaald. Herhaling van een behandeling is afhankelijk aan de aard van de klacht(en). Ook het effect van de behandeling is hierbij een graadmeter. Het aantal behandelingen kan variëren van meerdere malen per week tot 1 maal per maand. Bij langer bestaande klachten moet rekening gehouden worden een behandelingsschema van 1 tot 2 maal per week gedurende enkele weken, waarna er overgeschakeld kan worden op een “onderhoudsdosis” totdat de klachten over zijn. Een behandeling duurt gemiddeld 3 kwartier tot een uur, ook weer afhankelijk van de klacht(en). Risico’s Aan deze behandeling zijn geen risico’s verbonden. De massagetechniek De druk is laag, om de lymfecapillairen te beschermen, om toename van de doorbloeding te voorkomen en voor de ontspanning. De massage heeft een 'drukfase' en een 'drukloze fase'. De drukfase zorgt voor voldoende opening van de kleinste lymfevaten, de drukloze fase geeft de lymfevaten weer de gelegenheid zich te sluiten, waarna de lymfe verder afgevoerd kan worden. De bewegingsvorm is circulair en loodrecht op het lichaamsoppervlak, de fijne structuren worden daardoor slechts kortstondig vervormd en gerekt binnen hun rekking- en vervormingvermogen. Zo ontstaan er geen beschadigingen en worden de lymfevaten op de juiste wijze geprikkeld en gevuld. Het ritme is langzaam, ongeveer 1 tot 1,5 seconde per beweging, in verband met de hartfrequentie, de viscositeit (weerstand/stroperigheid) van de lymfe, deze heeft tijd nodig om in beweging te komen. Het aantal herhalingen van een lopende of staande beweging is 5 – 7 keer, omdat dan de lymfecapillairen zeker één maal open gaan en dus lymfeafvoer wordt bereikt. De opbouw is van centraal (midden/binnenzijde) naar periferie (omgeving/buitenzijde). De meest centraal gelegen gebieden worden hierbij eerst gedraineerd, daarna de gebieden die het verst van het centrum liggen. De reden is om de weg naar het afvoerpunt alvast open te zetten, voor een goede doorstroming van het lymfevocht, zodat deze niet geblokkeerd is

Indicaties - Reden voor behandeling (Door een sportmasseur)

Manuele Lymfdrainage is toepasbaar bij zeer veel klachten: Oedeem (zwellingen) na operatie Bijvoorbeeld: facelift, oogcorrecties, liposuctie. Oedeem (zwellingen) na trauma Bijvoorbeeld: verstuikingen, kneuzingen. Vocht vasthouden Algemene regeneratie (herstel) Stuwingen/huidveranderingen Bijvoorbeeld: rosacea, couperose, gezichtsoedeem, bloeduitstortingen, acne, eczeem. Haaruitval Reiniging van het lymfesysteem Regelmatige of chronische verkoudheid Stress en/of hoge bloeddruk Obstipatie en darmreiniging Hoofdpijn Allergieën Zwangerschap Het voorkomen van een zwelling in de benen en voorkomen van striae (zwangerschapsstrepen). Dikke/zware/vermoeide benen Littekens Deze worden minder zichtbaar, kleiner en zachter door Manuele Lymfedrainage. Vermageringskuren Om de spanning van de huid te bewaren

Contra-indicaties

Wanneer er absoluut niet behandeld mag worden: Ernstige ziekten (kanker, tuberculose) Koorts Acute ontstekingen Bij bovenstaande contra-indicaties bestaat het gevaar dat de ziekteverwekkers door Manuele Lymfedrainage in de bloedbaan kunnen worden gebracht. Acute trombose Omdat het gevaar van een embolie groot is (de afsluiting van een slagader of een ader door een losgelaten stukje weefsel of 'bloedpropje') Hartaandoeningen Er mag niet worden behandeld bij hartzwakte, omdat tijdens de Manuele Lymfedrainage behandeling meer vloeistof wordt aangevoerd, daardoor kan de belasting voor het hart groter (te groot) worden. Wanneer er soms of alleen plaatselijk behandeld mag worden: Lage bloeddruk Mensen met een lage bloeddruk mogen in het begin nooit een totaalbehandeling ondergaan, omdat de bloeddruk nog meer zal gaan dalen tijdens de behandeling. Snelwerkende schildklier Bij mensen met een te snel werkende schildklier moet het schildkliergebied vermeden worden bij de hals. Hartlijden/hartklachten Na trombose Bij mensen die trombose hebben gehad, moeten bijvoorbeeld de benen met een nog lichtere druk dan gewoonlijk worden behandeld. Menstruatie Manuele Lymfedrainage rondom de buik moet worden vermeden. Astma Vaak weten mensen niet dat ze aan deze ziekte lijden. Manuele Lymfedrainage kan door prikkeling van het zenuwstelsel een astma-aanval opwekken, waardoor de mensen plotseling kortademig kan worden en fluitend gaat ademen. Dan moet de behandeling gelijk worden gestaakt.

KvK nr: 51923297 | BTW nr: NL001765265B27 | Algemene voorwaarden